Hepatitis C og stigmatisering

0 172

Mange Hepatitis C smittede har det rigtig skidt, måske med god grund, når snakken kommer ind på spørgsmålet “Hvordan blev du smittet?”, ja, ofte undlader man at fortælle omgangskreds, ja selv familien hvis man er blevet smittet med Hepatitis C. Desværre oplever vi ikke sjældent at medlemmerne holder det godt skjult og når det udvikler sig mest, så isolere man sig fuldstændig både psykisk og fysisk, depression og selvmordstanker udvikles i det skjulte og ingen gør noget ved det.
På opfordring fra Dansk Hepatitis Forening har afdelingslæge Anne Øvrehus, Odense Universitetshospital, venligt tilsendt os dette aktuelle indlæg om stigmatisering og starter således:

Det er ingen hemmelighed at en stor udfordring for at få hepatitis C behandling på dagsordenen at det ofte kommer til handle om brug af stoffer og den risiko der er for at have erhvervet smitte af denne vej.
At hepatitis C er forbundet med stofbrug, er efter min mening hovedårsagen til den stigmatisering personer der lever med hepatitis C ofte føler. Det er min erfaring som klinker at denne følelse af stigmatisering rammer alle, både dem der aldrig har brugt stoffer, dem der har brugt dem tidligere og dem der stadig bruger stoffer. Det er en udfordring psykisk og socialt at leve med en smitsom og potentiel farlig sygdom – også selv om risikoen for at smitte andre er lav for dem der ikke bruger stoffer. Ingen ønsker at skade andre og alle er bekymrede for deres helbred. Jeg er i mit virke som behandler af kronisk hepatitis C både på hospitalet og i behandlingscentre for stofbrugere ofte blevet overrasket hvor hårdt hepatitis C patienter dømmer sig selv og hvor meget (ufortjent) tak jeg har fået for at tilbyde behandling til tidligere og nuværende stofbrugere.
Ikke at tilbyde behandling til en person der gerne vil behandles, fordi de selv har været ”skyld” i at pådrage sig sygdommen ville betyde at vi ikke skulle behandle et meget stort antal tilstande. Ingen kunne forestille sig at vi ikke skal behandle HIV – fordi man kan ”bare” kan beskytte sig, eller at vi ikke skal behandle lungekræft , sportsskader eller følgesygdomme til overvægt.
Jeg håber at vi inden for få år får muligheden for at behandle alle der er smittede med hepatitis C. Det er et spørgsmål om økonomi, men også et spørgsmål om holdning. Hvis man gerne vil have behandling og er villig til at gøre den indsats det er at gennemføre en behandling så bør der være et tilbud. Dette gælder specielt dem der bruger stoffer så de ikke kan smitte andre stofbrugere – ja der er en risiko for at blive smittet igen ved fortsat stofbrug, men folk der blive ved med at ryge bliver også behandlet for rygerelaterede følgesygdomme.
Jeg håber, at alle der læser med her vil være med til at stoppe stigmatisering af hepatitis C – ikke ved at splitte dem der er smittede i forskellige moralske grupper eller dømme sig selv. Det er hårdt og svært at bryde med stigma, men det skal ikke være os der er involveret i hepatitis C der bidrager til sigmatiseringen. Lad os arbejde for at alle får et behandlingstilbud. Lad os arbejde for at dem der måske har været udsat for smitte føler sig trygge ved at henvende sig til deres læge med den bekymring, så vi kan finde de smittede før det er for sent.
Venlig hilsen Anne Øvrehus

Søren Holm

Vis alle indlæg af Søren Holm

Website: http://hepfo.dk

Din email addresse vil ikke blive synlig. De nødvendige felter er markeret *

Søren R. Holm, Formand
Dansk Hepatitis Forening
c/o Frivilligcenter Aarhus
Grønnegade 80

Telefon (0045) 23982277
Email: ahp@mail.dk
www.hepatitis.dk

Cvr. nr. 35736700

Kontakt Webmaster

Ønsker du hjælp til indlæg eller har du foreslag til hjemmesiden, så kontakt vores webmaster.

mail: web@hepfo.dk